2015. március 17., kedd

Hagyományok őre - Genetika




- Mit hoztál? Miért olyan nehéz a hátizsákod, mintha kövekkel lenne tele? – a Mama kicsit félve nézett fáradt, borostás arcú fia szemébe. Sötét este van, nem iskolából jön, az a pár félig üres bolt is zárva van már ilyenkor. Csak az mászkál kint a sötét utcán, aki valami rosszban sántikál.
- Fel akarják gyújtani a Kastélyt! Törnek, zúznak, rombolnak… A könyveket máglyába hordják és eltüzelik… Megpróbáltuk megmenteni, amit lehet.
Azzal a fiatalember kinyitotta a hátizsákját és elkezdte kipakolni belőle a könyveket. Mindegyik darabot a kezébe vette, nézegette, mintha először látná. Olvasta őket, persze, filléres kiadásban, de ilyen díszes, cikornyákkal meg kacskaringókkal telerajzolt díszpéldányokat még sosem fogott a kezébe.
- Fiam, ezek a gróf könyvei, mi lesz, ha megtalálják itt nálunk? – a Mamát nem hatották meg a könyvsorsok, papírral nem lehet jól lakni, inkább valami ennivalót hozott volna ez a gyerek.
- De Mama, hát képesek lettek volna elégetni ezt a sok gyönyörűséget! Nem engedhettük. Szétosztottuk egymás között, mindenki hazavitt tíz könyvet. Eltesszük, megőrizzük, majd csak vége lesz a háborúnak és akkor a falusi iskolának adjuk a könyveket…

Régmúlt idők könyvei… és egy kislány, aki még csak óvodás, de gyűjti a könyveket. Még nem tud olvasni, de elbűvölik  a betűkkel teleírt oldalak, addig lapoz, amíg képre nem lel és akkor lefekszik a szőnyegre, bámulja a képet és azt képzeli, ő is ott van a kalandok színterén. A könyveit nem polcon tartja, de nem ám. Az övé az ágyneműtartó fiók a nappaliban. Reggeli után, ha nem lehet az udvaron játszani a szomszédgyerekekkel, jöhet a könyvek rámolása.  Balról jobbra, szín szerint, méret szerint, mesék, vastagok, vékonyak, sokat olvasottak, nem érdekesek, újak, régiek, amiket a Nagyapától kapott…   Itt van a nagy kedvenc is, a Világszép Nádszál Kisasszony és egy csomó Marikás könyv és néhány pöttyös is van már, a Heidi és a Lottik. Anyu olvas belőlük esténként, de sosem eleget. És mindig azt mondja, hogy: majzolta… Pedig az: rajzolta… Meg kéne már tanulni olvasni…

Így kezdődött az olvasói karrierem és megfertőztem vele a környezetemet. Ha könyvet kértem, többnyire megkaptam.  Hogy kitől örököltem az olvasás szenvedélyét? Apai nagyapámtól.  Ők mindig a közelünkben laktak, napi kapcsolatban velünk. Mikor már nem kellett vigyázni ránk, unatkozni kezdtek, főleg télen, ha már a kertbe sem lehetett kimenni és beszorultak a konyhába. Elkezdték hát olvasni a könyveimet: Nagy Indiánkönyv, Medveölő, a Verne-sorozat… Ez lett a favorit. A sok olvasástól a lapok és a könyvek megduzzadtak, dupla akkorának látszottak és alaposan leamortizálódtak. De nem érdekelt, örültem, hogy ennyire élvezik a dolgot. Nagyapa hangosan olvasott a Mamának, akinek a szemét műteni kellett. Aztán egy nap a Mama félrehívott, nehogy a Nagyapa meghallja, mit akar kérdezni. Kicsit zavarban volt, mint aki nem tudja, mit tegyen. Végül megkérdezte tőlem, középiskolástól, hogy elmesélném-e neki, hogy mi történt az egyik szereplővel. Mint kiderült, a Nagyapa a szerelmes jeleneteknél elhallgatott és cenzúrázta a könyvet, így a Mama az érdekes részletekből kimaradt. Természetesen eleget tettem a kérésének, némileg szabadon és felvilágosultan, de azért nem térve ki minden apró részletre, elmeséltem a két főhős között lezajlott ágyjelenetet.

Öröklődés? Nem tudom. Döntsd el Te. Nagyon kedvelem a pihentető, könnyű, de azért némi tartalommal ellátott könyveket. Ami azt illeti, ezek is bővelkednek hasonló leírásokkal. Egyik vasárnap délután a Férjem nézte a tévét. Mellékuporodtam az ágyra és mintha egy párna lenne, nekidőltem és olvastam. Egyszer csak gondolt egyet és megkért, hogy olvassak fel a könyvből. Elkezdtem. A dolog csak addig ment, amíg el nem kezdődött a szereplők között a romantikázás. De amint a lényegre tértek és megkezdődtek az akciók, leblokkoltam és ezeket a részeket nem tudtam hangosan felolvasni. A Férjem tudta, miről lehet szó és várt. Kíváncsi volt, ebből hogy vágom ki magam. Végül az örök megoldáshoz folyamodtam, olvasás helyett inkább gyakorlati oktatást tartottam. Ugye mondanom sem kell, mekkora sikert arattam?



Az írás a Minerva Capitoliuma márciusi számában jelent meg.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése